Publicaciones

Área Voz

Correa S; Castillo A, Moreti F; Behlau M. “Cross-cultural adaptation of the Chilean version of the Modern Singing Handicap Index-MSHI.” Socieda Brasiera de Fonaudiología CoDAS   ID CoDAS-2017-0156.R1

 

Badía, P., Winter, M., León, N., Napolitano, C., Correa, D. Laringoplastía de inyección con ácido hialurónico, experiencia del Hospital Clínico de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Rev. Otorrinolaringol. Cir. Vcabeza Cuello 2015; 75: 232-238.

Innovación en Educación

Jeldes, P. Fouillioux, C. González, Tomás. Marquez, C. (2017). Institucionalización de la metodología aprendizaje servicio en la Carrera de Fonoaudiología. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 4, 31-32.

Área Audición

Marcotti A. & Rivera S. (2017) Prueba de Patrones de Frecuencia y Patrones de Duración: Evaluación del Ordenamiento Auditivo Temporal. Rev Otorrinolaringol Cir Cabeza Cuello; 77(3), 339-350

 

Fuentes-López E, Fuente A, Cardemil F, Valdivia G, Albala C. Prevalence and associated factors of hearing aid use among older adults in Chile. Int J Audiol. 2017; 56(11):810-818.

 

Fuentes-López E, Fuente A, Contreras K. Inadequate vocal hygiene habits associated with the presence of self-reported voice symptoms in telemarketers. Logopedics Phoniatrics Vocology. 2017. 18:1-10

 

Bravo-Torres S, Der-Mussa C, Fuentes-López E. Active transcutaneous bone conduction implant: audiological results in paediatric patients with bilateral microtia associated with external auditory canal atresia. Int J Audiol. 2017; 1:1-8. I

 

Cardemil F, Muñoz D, Fuentes E. Hipoacusia del adulto mayor en Chile: ¿en qué aspectos se debería avanzar? Rev. Otorrinolaringol. Cir. Cabeza Cuello 2015

 

Herrera MJ, Mena P, Cardemil F,  Fuentes E, Rahal M, Sanhueza D, Pardo J, Purdy S. Adaptación transcultural al español de los instrumentos de tamizaje auditivo para escolares TEAP y ABEL. Rev. Otorrinolaringol. Cir. Cabeza Cuello 2015; 75: 89-95. 

 

Monsalves MJ, Mañalich J, Fuentes E. Validation of the short assessment of health literacy for spanish-speaking adults test in Chile. Rev. méd. Chile. 2016; 144(5): 604-610.

 

Troncoso R, Fuentes E, Aracena K, Rivera C. Enmascaramiento clínico: una revisión de la literatura. Rev. Otorrinolaringol. Cir. Cabeza Cuello 2016.

Área Adultos

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Bron EE, Smits M, van der Flier WM, Vrenken H, Barkhof F, Scheltens P, Papma JM, Steketee RM, Mendez Orellana CP, Meijboom R, Pinto M, Meireles JR, Garrett C, Bastos-Leite AJ, Abdulkadir A, Ronneberger O, Amoroso N, Bellotti R, Cárdenas-Peña D, Álvarez-Meza AM, Dolph CV, Iftekharuddin KM, Eskildsen SF, Coupé P, Fonov VS, Franke K, Gaser C, Ledig C, Guerrero R, Tong T, Gray KR, Moradi E, Tohka J, Routier A, Durrleman S, Sarica A, Di Fatta G, Sensi F, Chincarini A, Smith GM, Stoyanov ZV, Sørensen L, Nielsen M, Tangaro S, Inglese P, Wachinger C, Reuter M, van Swieten JC, Niessen WJ, Klein S; Alzheimer’s Disease Neuroimaging Initiative. Neuroimage. 2015;111:562-79. doi: 10.1016/j.neuroimage.2015.01.048. Epub 2015 Jan 31.

 

Functional MRI of language processing and recovery. C.P Mendez Orellana, ISBN: 978-94-6259-732.

 

Méndez Orellana CP, Visch-Brink EG, Vernooij M, Kalloe S, Satoer D, Vincent A, van der Lugt A, Smits M. Crossed cerebro cerebellar language lateralization: an additional diagnostic feature for assessing atypical language representation in presurgical functional MR imaging. AJNR Am J Neuroradiol. 2015 Mar;36(3):518-24. doi: 10.3174/ajnr.A4147. 

 

Méndez Orellana, C. P., van de Sandt-Koenderman, M. E., Saliasi, E., Meulen, I., Klip, S., Lugt, A., & Smits, M. (2014). Insight into the neurophysiological processes of melodically intoned language with functional MRI. Brain Behav, 4(5), 615–625. http://doi.org/10.1002/brb3.245

 

Rofes, A., Zakariás, L., Ceder, K., Lind, M., Johansson, M. B., Aguiar, V…Méndez Orellana, CP., et al. (2018). Imageability ratings across languages, 1–11. http://doi.org/10.3758/s13428-017-0936-0

 

van de Sandt-Koenderman, M. W., Méndez Orellana, C. P., van der Meulen, I., Smits, M., & Ribbers, G. M. (2018). Language lateralisation after Melodic Intonation Therapy: an fMRI study in subacute and chronic aphasia. Aphasiology, 32(7), 765–783. http://doi.org/10.1080/02687038.2016.1240353

Área Niños

Pavez, M.M. y Coloma, C.J. (2017) Phonological development and phonological disorders in Spanish-speaking children. In «Advances in Speech-language Pathology». INTECH, Chapter 4, 55-75.

Coloma, C.J. Pavez, M.M (2017). Narrative Comprehension and Language Skills in Chilean Children with Specific Language Impairment- In Auza,A. y Schwartz ,R. Eds- Language Disorders in Spanish-speaking Children: Language Processing and Cognitive Functions. Springer International Publishing: 261-287.

 

Coloma C.J., Araya,C., Quezada,C. Pavez, M.M. & Maggiolo,M. (2016) Grammaticality and complexity of sentences in monolingual Spanish-speaking children with Specific Language Impairment, Clinical Linguistics & Phonetics; 30(9):649-62

DOI: 10.3109/02699206.2016.1163420

 

Coloma, C., Silva, M., Palma, S., Holtehuer, C. Reading Comprehension in children with specific language impairment: an exploratpry study of linguistic and decoding skills. Revista Psyke 2015; 24 (2).

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